In 3 stappen een juiste begroeting voor een positieve dialoog bij koude acquisitie

Bij koude acquisitie is het allereerste contact essentieel voor het verdere verloop van dat gesprek. Het is belangrijk dat u de interesse van de klant wekt. In deze blog leg ik u uit hoe een juiste begroeting te maken voor een werkelijk positieve dialoog.

“Goedemorgen, met Pieter de Groot van CDF… wij zijn…”, is een veelvoorkomend begin van een, vaak koud, acquisitiegesprek. Maar begroet uw prospect eens op een andere manier, zoals “Dag Meneer De Rooij, met Pieter de Groot van CDF, goedemorgen…”

1. Start met het noemen van zijn/haar naam

Tussen beide begroetingen lijken de verschillen minimaal, maar toch zijn er belangrijke verschillen. Om te beginnen opent u de zin met “Dag Meneer De Rooij”. Door het benoemen van de naam, laat u weten specifiek naar hem op zoek te zijn. Ook vindt men het fijn om bij naam genoemd te worden, maar let wel op dat u in het verdere gesprek hooguit één tot twee keer zijn naam benoemt. Het continu herhalen van de naam wordt als irritant ervaren.

2. Noem je eigen naam en bedrijfsnaam

De begroeting wordt vervolgd met “Met Pieter de Groot van CDF”. Dit klinkt natuurlijk logisch, de persoon moet wel weten met wie hij spreekt. Wel is het van belang dat u dit niet te snel en goed articulerend uitspreekt. Dit om ervoor te zorgen dat de prospect duidelijk hoort met wie hij te maken heeft.

3. Afronding begroeting om reactie uit te lokken

Tot slot wordt de begroeting afgerond met “Goedemorgen”. Hiermee laat u merken te wachten op een reactie. Dit is uitnodigend naar de prospect toe om vanaf het begin de dialoog met u aan te gaan en wordt dus als cruciaal gezien. Daarnaast zal de reactie van de prospect informatie geven over hoe welkom of niet-welkom het gesprek zal worden ervaren. Denk bijvoorbeeld aan reacties zoals “Goedemorgen Meneer de Groot” of een diepe zucht.

Ga zelf aan de slag

Probeer zelf eens tijdens het gesprek te beginnen met een andere begroeting en kijk of het voor u ook werkt. Uit ervaring kost het wel wat tijd om de vertrouwde begroeting te veranderen, maar als dit eenmaal is gelukt, zult u de gesprekken op een meer positieve manier ervaren.

Zoeken