Bel ik gelegen?

Bel Ik Gelegen?

Tijdens vrijwel elk seminar of elke workshop die ik geef over koude acquisitie, wordt de vraag gesteld of je nu wel of niet moet vragen of je gelegen belt? Een terechte vraag, waar ik zo mijn eigen mening over heb. Deze blogpost gaat hier nader op in.

Wat mij betreft is het heel simpel: ik zou het ALTIJD vragen ‘Bel ik u gelegen?’ Waarom ? Omdat ik al zo vaak heb meegemaakt dat iemand midden in een vergadering zit met andere mensen en dan ‘gewoon’ zijn telefoon oppakt. Of omdat hij dat altijd doet, of omdat hij een ander telefoontje had verwacht of iets dergelijks. Niets is vervelender dan dat de prospect dan moet zeggen ‘sorry, dat kunt u niet zien, maar ik zit midden in een vergadering, dus het schikt nu niet…’.

Zorg dat je dat moment vòòr bent, door te vragen ‘Bel ik u gelegen op het moment?’.

De meeste bellers die het vragen, stellen de vraag echter te vroeg, namelijk direct na hun begroeting. Bijvoorbeeld: ‘Dag mevrouw Waldbeke, u spreekt met Victor Bonke van ABC, goedemorgen’ <pauze> ‘Bel ik u gelegen?  Dat is te vroeg, want de prospect weet verder niets van je, kent je naam en je bedrijf niet, dus hoe kan hj of zij dan beoordelen of het een geschikt moment is.

Beter is daarom de vraag iets later te stellen, namelijk net na je openingszin, aan het begin van je elevator-pitch. Bijvoorbeeld: ‘Dag mevrouw Waldbeke, u spreekt met Victor Bonke van ABC, goedemorgen’ <pauze>. Ik lees de laatste tijd veel over uitstoot van rookgassen bij gieterijen. In hoeverre bent u daar vanuit XYZ voor verantwoordelijk ? <reactie>. Reden van mijn vraag is, maar BEL IK U TROUWENS GELEGEN OP HET MOMENT?’ … En vandaar verder…

Dit zorgt ervoor dat de prospect vanwege de openingszin al ‘iets’ meer weet over waar het telefoontje over zal gaan en dan dus WEL kan bepalen of dit een geschikt moment is of niet.

Zoeken