3 stappen naar de juiste begroeting voor een positieve dialoog bij koude acquisitie

3-stappen

Bij koude acquisitie is het allereerste contact cruciaal voor de rest van het gesprek. Het is belangrijk dat u de belangstelling van de klant wekt. In deze blog leg ik uit hoe je een goede begroeting ontwerpt voor een echt positieve dialoog.

“Goedemorgen, dit is Pieter de Groot van CDF… wij zijn…” is een veelvoorkomend begin van een vaak koud acquisitiegesprek. Begroet uw potentiële klant echter anders, bijvoorbeeld met “Hallo, mijnheer De Rooij, dit is Pieter de Groot van CDF, goedemorgen…”.

1. BEGIN MET ZIJN/HAAR NAAM TE ZEGGEN

De verschillen tussen de twee begroetingen lijken minimaal, maar er zijn belangrijke verschillen. Begin de zin met “Hallo Meneer De Rooij” . Door de naam te noemen, geef je aan dat je specifiek naar hem op zoek bent. Mensen vinden het ook leuk als je hen bij de naam noemt, maar zorg ervoor dat je zijn naam in de rest van het gesprek maar één of twee keer noemt. Het voortdurend herhalen van de naam wordt als vervelend ervaren.

2. GEBRUIK UW EIGEN NAAM EN DE NAAM VAN UW BEDRIJF

De begroeting gaat verder met “Met Pieter de Groot van CDF”. Dit klinkt logisch, natuurlijk, want de beller moet weten tegen wie hij praat. Het is echter belangrijk dat u dit niet te snel en op een goed gearticuleerde manier zegt. Dit is om ervoor te zorgen dat de prospect duidelijk hoort met wie hij te maken heeft.

3. ROND AF MET ‘GOEDEMORGEN/MIDDAG’

Tenslotte wordt de begroeting afgerond met “Goedemorgen”. Dit maakt duidelijk dat u op een antwoord wacht. Dit is een uitnodiging aan de prospect om vanaf het begin een dialoog met u aan te gaan en wordt daarom als cruciaal beschouwd. Bovendien geeft de reactie van de prospect een indicatie van hoe welkom of onwelkom het gesprek wordt ervaren. Denk bijvoorbeeld aan reacties als “Goedemorgen, meneer de Groot” of een diepe zucht.

Probeer het eens uit

Probeer zelf het gesprek te beginnen met een andere begroeting en kijk of het voor u werkt. De ervaring leert dat het enige tijd kost om uw gebruikelijke begroeting te veranderen, maar als dit eenmaal is gebeurd, zult u de gesprekken positiever ervaren.

Zoeken