Openingszinnen die scoren

Advies/Consultancy Acquiro

Of u een afspraak kan maken ligt aan de eerste tien seconden. Met deze 10 openingszinnen vergroot u de kans op het maken van een afspraak.

Gedurende koude acquisitie zijn er in het gesprek vijf stadia te onderscheiden:

  1. Begroeting
  2. Opening
  3. Elevator-pitch
  4. Vervolggesprek
  5. Afspraak maken

Ik kan u vertellen dat een openingszin voor 95% bepaalt of het gesprek wordt beëindigd of dat u het gesprek verder mag gaan. In een koud acquisitie gesprek is de openingszin zeer cruciaal en het is raadzaam om u goed voor te bereiden voordat u gaat bellen.

Onderwerpen als houvast

Als houvast kunnen er bij een openingszin een aantal onderwerpen gehanteerd worden. Hierbij moet wel rekening gehouden worden met dat niet u maar de klant centraal staat. Enkele onderwerpen kunnen bijvoorbeeld actualiteiten en zaak gerelateerde issues zijn. Let wel op dat deze onderwerpen relevant zijn voor het vervolggesprek.

Uitspraak van openingszinnen

De manier waarom een openingszin wordt uitgesproken, is ook van belang. Wanneer deze zin in hoog tempo of monotoon wordt uitgesproken, klinkt dit vaak slechter dan wanneer u exact dezelfde zin weloverwogen uitspreekt. De openingszin ligt wellicht uitgeschreven voor u, terwijl de klant het idee moet krijgen dat u dit ter plekke formuleert.

De 10 openingszinnen

  1. Een werving- en selectiebureau die de HR-manager belt: Wanneer het gaat over het optimaliseren van de kernkwaliteiten binnen het hoger kader van (organisatienaam), in welke mate bent u daar als HR-manager eindverantwoordelijk voor?
  2. Een CRM-leverancier die de marketingmanager belt: Ik ben op zoek naar de verantwoordelijke voor het verbeteren van de klantcontactmomenten met uw prospect. [stilte] In hoeverre ben ik bij u als marketingmanager op het juiste adres?
  3. Een IT-leverancier die de IT-manager belt: Mijn oog viel op een stukje op uw website waar het ging over de herinrichting van de server-architectuur bij (organisatienaam). [stilte] Wat is uw rol hierbij?
  4. Een bankier die een vermogende prospect belt: Wij hebben via ons netwerk begrepen dat u uw organisatie recent verkocht heeft middels management buy-out. [stilte] In hoeverre is mijn netwerk correct als ik vragen mag?
  5. Een uitzendbureau die een lijnmanager belt: Een klein geel boekje hebben wij twee weken geleden naar u gestuurd met als thema de arbeidsontwikkelingen in de regio Oost-Nederland. [pauze] Wat vond u van de onderwerpen die in dit boekje naar voren kwamen?
  6. Een sales trainingsbureau die een commercieel directeur belt: Ik ben op zoek naar de verantwoordelijke voor het binnenhalen en het verwerven van nieuwe opdrachtgevers binnen uw organisatie. [stilte] In hoeverre ben ik dan bij u aan het juiste adres?
  7. Een assurantiekantoor die een algemeen directeur belt: Twee weken geleden hebben wij u een brief geschreven over het managen van de onvoorziene risico’s binnen uw organisatie. In welke mate ben ik bij u aan het juiste adres om hier verder over te praten?
  8. Reclamebureau die de marketingmanager belt: (Organisatienaam) profileert zich steeds meer als DE voortrekker op het gebied van milieu-verantwoord ondernemen binnen de branche; wat is uw betrokkenheid daarbij als marketingmanager?
  9. Verkoper van onderhoudsmiddelen die willekeurige grotere bedrijven belt: De naam en het logo van uw organisatie zie ik elke dag voorbij komen en ik ben zeer benieuwd wat jullie doen. Maar in wat voor business zit u precies?
  10. Evenementenbureau die een lijnmanager belt: Als we het, in het kader van relatiemarketing, hebben over het organiseren van bijeenkomsten voor klanten en prospects, wat is daar dan uw rol bij binnen (organisatienaam)?
Zoeken