Belang van fysieke houding bij acquisitie Hoe is jouw fysieke houding tijdens telefonische (koude) acquisitie? Zit je achter je bureau?…
Voicemails wel of niet inspreken bij acquisitie?
‘Dit is de voicemail van …, laat na de pieptoon uw naam achter en ik bel u zo spoedig mogelijk terug’. PIIIEEEPPP. Tsja, wat doe je dan? Inspreken of niet?
Je herkent deze situatie ongetwijfeld. Je bent bezig met koude acquisitie te plegen en je stuit op de voicemail van je prospect. Je kunt twee dingen doen: iets inspreken of je kunt de ‘rode knop’ hanteren en de verbinding verbreken. Wat doe je en waarom?
Mijn advies is om de voicemail in principe niet in te spreken, tenzij… Op dit ‘tenzij’ kom ik later even terug.
Er vanuit gaande dat het inderdaad een ‘koud’ contact is, de prospect kent je niet, verwacht je telefoontje ook niet, dan is de kans héél klein dat de prospect iets doet met de door jou achtergelaten informatie op zijn voicemail. Je bent namelijk naar hem of haar op zoek, het initiatief ligt bij jou en de prospect zal je niet terugbellen in de meeste gevallen. En wanneer hij of zij tóch terugbelt, dan gebeurt dat op een moment dat jijzelf niet op scherp staat. Je moet waarschijnlijk op dat moment heel hard nadenken: ‘wie is dit ook alweer en van welke organisatie en wat ga ik dan ook alweer zeggen’ en dat alles zorgt ervoor dat je niet optimaal presteert. Je zult dus moeten zorgen dat je in de lead bent, JIJ neemt het initiatief om terug te bellen, niet de prospect.
Constant op voicemail
De ‘tenzij’ uit de vorige paragraaf slaat op het volgende. Er zijn mensen die overdag hun mobiele telefoon uit hebben staan en daardoor de hele dag in de voicemail-stand staan. Die hebben ervoor gekozen overdag niet bereikbaar te zijn via hun mobiel en eind van de dag de voicemails te beluisteren en eventueel actie te ondernemen. In dergelijke gevallen, als je merkt dat je chronisch op de voicemail van een prospect stuit, dan kun je op een gegeven moment iets inspreken.
Wat ga je inspreken?
Als je dus tóch de voicemail een keer zal moeten inspreken, dan is het verstandig om dit relatief kort te houden. Geef je naam en bedrijfsnaam en geef aan waarom je contact zoekt. Laat in die reden vooral duidelijk blijken wat het belang is voor de prospect om contact te hebben. Geef in het kort de ‘pijn’ aan die je anders ook zou aangeven als je de prospect wél te spreken zou krijgen. Ga het niet over je producten of diensten hebben, dat is op dit moment niet relevant.
Geef aan dat je het op prijs zou stellen als je teruggebeld wordt, maar geef ook aan dat je het zelf zal blijven proberen. Je kunt bijvoorbeeld de volgende keer dat je belt het kantoornummer van de prospect bellen, in de hoop dat dat soelaas biedt.
Conclusie
Voicemails spreek je in principe niet in, tenzij je na een aantal keren merkt dat iemand permanent op voicemail staat. In dat geval spreek je kort een boodschap in waarin vooral de prospect centraal staat.