Het nakomen van afspraken: cruciaal bij koude acquisitie

Het nakomen van afspraken bij koude acquisitie mag NOOIT vergeten worden. Afspraken nakomen is cruciaal en bepaalt de relatie tussen u en de klant. In deze blog leg ik uit waarom het zo belangrijk is om afspraken na te komen.

Relatie ‘warm’ maken

Spreekt u met een prospect af om informatie toe te sturen, terug te bellen of een mail te sturen? Vergeet dan niet om dit ook daadwerkelijk te doen. Zorg er voor dat u uw afspraken zo snel mogelijk nakomt. Dit zal als positief worden ervaren en leiden tot een mogelijke relatie.

Vertrouwen opbouwen

Wanneer u uw afspraken nakomt, zorgt dit voor een goed gevoel bij de klant. De klant krijgt hierdoor de indruk dat hij of zij met een secure en betrouwbare organisatie te maken heeft. Dit heeft vervolgens weer een positieve invloed op de verdere relatie.

De eerste indruk is veel waard

Een slechte eerste indruk omdat u uw afspraken niet nakomt, wordt vaak gezien als een blijvende slechte indruk bij de klant. Zorg dat u altijd snel, aandachtig en effectief te werk gaat. Hierdoor zal de klant van u een betere indruk hebben dan van de vele anderen die wat nalatig zijn in afspraken nakomen.

Een voorbeeld uit mijn eigen praktijk: onlangs werd ik telefonisch benaderd door een organisatie die mij webdiensten wilde aanbieden. Op zich had ik wel interesse en we spraken af dat ze me een mail zouden sturen met nadere contactgegevens. Dat is nu enkele weken geleden en die mail heb ik nooit ontvangen; kennelijk hebben ze ingeschat dat ik niet serieus geïnteresseerd was. Jammer van hun kansen want wellicht was ik wel degelijk klant bij ze geworden.

Zoeken