Mobiel ‘koud’ bellen: een belediging voor je prospect

Mobiel ‘koud’ Bellen: Een Belediging Voor Je Prospect

Laatst werd ik thuis op mijn zakelijke telefoon gebeld door een verkoper;  mobiel vanuit de auto.  In 15 minuten werd de lijn diverse keren verbroken. In dat ene telefoontje zaten voor mij 2 belangrijke leerpunten… 

Efficiënt bellen?

Bovengenoemde verkoper was een vertegenwoordiger van time-sharing appartementen, die waarschijnlijk veel onderweg is in zijn auto naar klanten en prospects. Hij dacht ongetwijfeld dat hij zijn tijd nuttig kon besteden in de auto en daarom zijn bellijst bij de hand had van prospects die hij wel even ‘koud’ kon bellen. Lekker efficiënt bezig zijn terwijl je kilometers maakt op weg naar de volgende afspraak…

Kwaliteit verbinding

Helaas voor hem (en mij) viel tijdens dit gesprek de verbinding 3 x weg, waardoor hij mij opnieuw moest bellen. Dat was niet bepaald bevorderlijk voor de voortgang van het gesprek en zorgde aan mijn kant voor de nodige irritatie, doordat het telkens enkele minuten duurde voordat er opnieuw verbinding was. “Die zijn kennelijk niet zo professioneel” was de gedachte die ik als prospect automatisch kreeg.  Bovendien ontstond er nog een tweede gedachte bij me, namelijk : “Hoe belangrijk ben ik echt als jij me vanuit de auto belt ?” Kennelijk niet zo heel erg belangrijk, want je doet het even ‘tussendoor’.

Iets vergelijkbaars trof mij toevallig recent ook nog een keer. Een zakenrelatie belde me via zijn mobiele telefoon en de verbinding was zo onduidelijk dat ik drie keer zijn naam moest vragen om te horen met wie ik nu precies sprak. De combinatie van achtergrondlawaai op de snelweg en mobiel bellen zorgden er bij mij al direct voor dat ik zijn telefoontje minder serieus nam, want ik kreeg het gevoel dat ik één van de velen was die hij deze middag aan het bellen was.

Auto als werkplek

Les één die ik uit beide voorvallen heb getrokken is: doe NOOIT koude acquisitie vanuit de auto met prospects. Het zet je direct op 1-0 achterstand en wellicht heb je zelfs de wedstrijd als bij voorbaat verloren door jouw vermeende ‘efficiënte werkwijze’.

Mobiele telefoon

De tweede les heeft te maken met het gebruik van de mobiele telefoon zelf. Iedereen heeft tegenwoordig een mobiele telefoon (of zelfs meer dan één) en menige verkoper laat zichzelf in de verleiding brengen om zijn mobiel ook te gebruiken om koude acquisitie te doen. Zelfs als zitten ze gewoon achter hun bureau op kantoor. Inderdaad: mobiel bellen is ontzettend handig, je kunt er mee lopen, al je nummers staan erin etc. Maar wanneer jij koude acquisitie pleegt met een mobiele telefoon is dat vragen om problemen. Allereerst is de verbinding niet altijd even zuiver (zie boven), waardoor je helaas vaak letterlijk ‘ruis’ op de lijn krijgt. Ten tweede verstuur je (in veel gevallen) naar de prospect óf je 06-nummer of geen nummer uit en beiden worden niet gewaardeerd door een prospect. De prospect wil zich namelijk gerespecteerd voelen en als hij of zij ook maar op de een of andere manier het gevoel krijgt dat hij ‘nummer zoveel’ voor je is, is het einde verhaal… Gebruik dus het liefst een telefoontoestel met een vast nummer dat ook meegestuurd wordt, dat komt betrouwbaar over. Eventueel kun je overwegen om een draagbaar toestel (DECT-telefoon) of een headset te gebruiken, zodat je flexibeler bent in je bewegingen.

Conclusie

Als je koude acquisitie doet, ga dan NOOIT vanuit de auto bellen. Gebruik liever helemaal geen mobiele telefoon voor acquisitie, zelfs niet vanachter je bureau. Tenslotte:  zorg altijd voor een rustige werkomgeving, zodat jij en de prospect optimaal met elkaar kunnen communiceren en je de kans op succes maximaliseert.

Ontdek de Virtuele Acquisitie Assistent

Krijg hier toegang tot je eigen ChatGPT Acquisitie Assistent die je helpt met al je vragen over acquisitie

Vraag de VAA op!
Zoeken